- Dorota Pawlik
Treści programowe
LISTOPAD
Tydzień 1. Jesienne piosenki śpiewamy i na instrumentach gramy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych.
- Kształcenie umiejętności ilustrowania wiersza dźwiękami instrumentów perkusyjnych.
- Dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią.
- Rozpoznawanie ptaków odlatujących i pozostających na zimę.
- Kształtowanie pojęcia liczby 3.
- Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „l”, „L”.
Tydzień 2. My, Polacy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
- Zaznajomienie z symbolami narodowymi.
- Zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w uroczystościach z okazji świąt narodowych.
- Prezentacja wiedzy na temat organizacji dziecięcych – zuchy, harcerze.
- Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski.
- Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „i”, „I”.
Tydzień 3. Kto nam powie, jak trzeba dbać o zdrowie?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń do dbania o czystość.
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się.
- Wdrażanie do higienicznego stylu życia.
- Kształtowanie pojęcia liczby 4.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E.
Tydzień 4. Przedszkolak jest świata ciekawy i chętny do zabawy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Rozbudzanie zainteresowania dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i bezpośrednią.
- Utrwalanie u dzieci zasad korzystania z urządzeń multimedialnych.
- Uwrażliwianie dzieci na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.
- Uczenie dzieci właściwych reakcji na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.
- Rozbudzanie wyobraźni dziecka.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery: „k”, „K
GRUDZIEŃ
Tydzień 1. Pomagamy zwierzętom
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Poznawanie przez dzieci sposobów przygotowania się zwierząt do zimy.
- Uwrażliwienie dzieci na pomaganie ptakom w związku z trudnymi warunkami ich bytowania zimą.
- Prezentacja możliwości pomagania przetrwania zimy przez zwierzęta.
- Prezentacja zwierząt, które zapadają w sen zimowy.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „d”, „D”, „y”.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami przeciwstawnymi.
Tydzień 2. Wszystko wokół nas się zmienia – poznajemy urządzenia
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Prezentacja domowych urządzeń technicznych ułatwiających ludziom życie.
- Zwrócenie uwagi dzieci na postęp techniczny.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń elektrycznych.
- Zwrócenie uwagi dzieci na korzyści płynące z poprawnego komunikowania się.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat wybranych wynalazków.
- Kształtowanie pojęcia liczby 5.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „u”, „U”.
Tydzień 3. Święta za pasem i w domu pachnie lasem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Zachęcanie dzieci do udziału w przygotowaniach do świąt.
- Przybliżenie dzieciom zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
- Nauka śpiewania kolęd i pastorałek.
- Kształtowanie pojęcia liczby „0”.
- Zachęcanie dzieci do wspólnego i rodzinnego śpiewania kolęd.
- Kształcenie u dzieci potrzeby spędzania świąt, ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E.
Tydzień 4. Od ziemi aż do nieba na żywioły uważać trzeba
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Przybliżenie dzieciom pozytywnych i negatywnych skutków żywiołów.
- Kształcenie u dzieci umiejętności rozpoznawania stanów skupienia wody w przyrodzie.
- Kształcenie umiejętności dostrzegania obiegu wody w przyrodzie.
- Rozbudzanie zainteresowań dzieci eksperymentowaniem poprzez prowadzenie zabaw badawczych.
- Zapoznanie dzieci z tradycją świętowania na zakończenie roku.
- Kształtowanie pojęcia liczby 6.
STYCZEŃ
Tydzień 1. Na pewno to wiecie, że babcia i dziadek najlepsi są na świecie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- kształcenie u dzieci umiejętności okazywania serdeczności i miłości bliskim.
- wzmacnianie u dzieci więzi rodzinnych.
- kształcenie umiejętności okazywania uczuć i potrzeby pomagania.
- nauka piosenki „Piosenka o babci i dziadku”.
- nauka na pamięć wiersza „Wierszyk dla babci i dziadka”.
Tydzień 2. Kalendarze i zegary
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- kształtowanie u dzieci umiejętności obserwowania następstwa czasu i jego rytmicznej organizacji.
- wdrażanie dzieci do obserwowania otoczenia i wyjaśniania zjawisk związanych z zimą.
- utrwalenie u dzieci nazw pór roku i zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy.
- wdrażanie dzieci do posługiwania się zegarem i kalendarzem z wykorzystaniem zwrotów: dziś”, jutro”, wczoraj”.
- utrwalanie u dzieci nazw dni tygodnia i prostych obliczeń czasowych.
- kształtowanie pojęcia liczby 7 posługiwanie się liczbami w aspekcie głównym i porządkowym.
- wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „r”, „R”.
- nauka piosenki „Zimo, zimo”.
LUTY
Tydzień 1. Chcemy dużo śniegu, by saneczki nie ustały w biegu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad zdrowego stylu życia
uprawianie sportów zimowych). - zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie dieta, sposób ubierania się.
- rozpoznawanie i nazywanie przez dzieci zimowych dyscyplin sportowych.
- nauka piosenek „Mróz, mróz” oraz „Zimowa poleczka”. Wprowadzenie kroków poleczki.
- kształtowanie pojęcia liczby 8.
- wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „n”, „N”.
Tydzień 2. My się zimy nie boimy, więc bałwana ulepimy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- wzbogacanie słownictwa dzieci, precyzowanie znaczenia pojęć związanych z karnawałem.
- nauka piosenki „Buli”.
- doskonalenie umiejętności tanecznych.
- kształcenie umiejętności współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i różnych sytuacjach zadaniowych.
- kształtowanie pojęcia liczby 9.
- wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „b”, „B”‑ wprowadzenie zabaw badawczych.
Tydzień 3. Gdzieś daleko, za ośnieżoną górą i zamarzniętą rzeką
Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:
- przybliżenie dzieciom warunków życia na biegunie północnym i południowym.
- zapoznanie dzieci ze zwierzętami polarnymi.
- kształtowanie u dzieci wrażliwości na dobro, piękno, prawdę.
- kształtowanie u dzieci opiekuńczości i odwagi.
- rozwijanie u dzieci intuicji geometrycznej.
- wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „s”, „S”.
Tydzień 4. To poważna sprawa- mamy swoje prawa!
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
- wdrażanie dzieci do poszanowania własności swojej, cudzej oraz do odpowiedzialności za realizację obowiązków.
- kształcenie u dzieci umiejętności przewidywania następstw różnych działań.
- uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
- kształtowanie pojęć związanych z miarą: „długi” – „krótki”, „szeroki” – „wąski”.
- wdrażanie do zachowań świadczących o tolerancji i akceptowaniu innych.
- kształcenie umiejętności klasyfikowania obiektów.
- :prowadzenie drukowanej i pisanej litery „w”, „W”.
MARZEC
Tydzień 1. Świat oczami artysty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Uwrażliwianie dzieci na piękno dzieł sławnych artystów.
- Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „P” i |”p”.
- Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.
- Wdrażanie dzieci do posługiwania się zwrotami określającymi kierunki i położenie różnych obiektów.
- Doskonalenie umiejętności szacowania liczby obiektów, a następnie ich przeliczania.
Tydzień 2. Na małej i dużej scenie oglądamy przedstawienie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Zachęcanie dzieci do występów publicznych w wybranej przez siebie formie ekspresji.
- Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
- Uwrażliwianie dzieci na sztukę przez udział w przedstawieniach jako widz oraz aktor.
- Doskonalenie u dzieci umiejętności przeliczania i dodawania elementów z wykorzystaniem słów „i”, „to”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „c”, „C”.
- Zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie.
Tydzień 3. Zimo! Do zobaczenia za rok
Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:
- Dostrzeganie i opisywanie przez dzieci charakterystycznych dla przedwiośnia zmian atmosferycznych.
- Zwrócenie uwagi dzieci na zmiany zachodzące w przyrodzie – pierwsze znaki wiosny.
- Zapoznanie dzieci z nazwami kwiatów wiosennych.
- Nauka wybranej piosenki, zabawy taneczne i instrumentalizacja piosenek „Maszeruje wiosna”, „Wiosna”, „Zbudź się, rzeczko”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „ł”, Ł”.
- Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.
Tydzień 4. Już przybyła wiosna miła
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
- Kształtowanie świadomości korzyści wynikających z przebywania na świeżym powietrzu.
- Przybliżanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.
- uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
- Poznanie cyklu uprawy roślin cebulowych.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „z”, „Z”.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
- Zwrócenie uwagi dzieci na upływ czasu i zachodzące w przyrodzie zmiany związane z porami roku, utrwalanie wiadomości dotyczących miesięcy, tygodni, dni i godzin.
KWIECIEŃ
Tydzień 1. O wiosennych świętach każdy z nas pamięta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Prezentacja zwyczajów i obrzędów ludowych związanych z Wielkanocą.
- Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach do świąt.
- Prezentacja sztuki ludowej: muzyki, rękodzieła, rozwijanie wrażliwości na jej piękno.
- Kształcenie umiejętności redagowania życzeń wielkanocnych.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „j”, „J”.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
- Utrwalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Tydzień 2. Zwierzęta z daleka i bliska
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt żyjących w środowisku wodnym – prezentacja wybranych ryb i omówienie środowiska ich życia.
- Rozbudzanie zainteresowania prowadzeniem obserwacji środowiska naturalnego zwierząt.
- Prezentacja informacji na temat dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „f”, „F”.
- Badanie równoliczności zbiorów.
- Wprowadzenie znaku „=” dla stwierdzenia, że tu i tu jest tyle samo.
Tydzień 3. Dobra kondycja i dobre zdrowie, wszystko Ci o nich przedszkolak opowie
Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:
- Rozwijanie nawyku dbałości o codzienną higienę ciała i jamy ustnej.
- Kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby, zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych.
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „h”, „H”.
- Kształcenie umiejętności szacowania ciężaru różnych przedmiotów (cięższy, lżejszy, waży tyle samo) – różne wagi.
- Porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęć: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”.
- Wprowadzenie znaków matematycznych: <, >.
Tydzień 4. Zwierzęta domowe są szczęśliwe i zdrowe
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.
- Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta domowe.
- Kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań.
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia ptaków i owadów.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
- Zachęcanie do rozwiązywania i konstruowania zagadek tematycznych.
- Wdrażanie do wykorzystywania umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych.
MAJ
Tydzień 1. Jestem Polakiem i Europejczykiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształtowanie poczucia przynależności do narodu i kraju – wdrażanie do poczucia odrębności narodowej.
- Zapoznanie z legendami z różnych rejonów Polski.
- Rozwijanie świadomości bycia E
- Zapoznanie z wybranymi strojami regionalnymi oraz melodiami wybranych tańców ludowych.
- Nauka wybranego tańca ludowego.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
- Kształcenie umiejętności mierzenia długości.
Tydzień 2. Wiosna do nas przybywa – swe kolory odkrywa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wzbogacanie wiedzy na temat prac wiosennych wykonywanych przez ludzi w ogrodzie.
- Założenie hodowli fasoli, ustalenie cyklu rozwoju fasoli – kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata przyrody.
- Prezentacja wybranych gatunków roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.
- Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywanie wybranych roślin i zwierząt.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną – w świecie roślin i zwierząt.
- Kształcenie umiejętności rozwiązywania i układania zadań tekstowych.
- Kształcenie umiejętności układania i odczytywania działań arytmetycznych.
Tydzień 3. Praca różnych ludzi – poznajemy wybrane zawody
Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:
- Zapoznanie z pracą wybranych osób z przedszkola (szkoły).
- Obserwacja pracy ludzi w wybranym zawodzie, np. aptekarza, urzędnika pocztowego, policjanta, piekarza, krawca, fryzjera.
- Kształtowanie postawy poszanowania pracy różnych osób.
- Prezentacja drogi listu od nadawcy do adresata – kształcenie myślenia przyczynowo
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
- Gromadzenie doświadczeń w zakresie tworzenia kolekcji.
- Zaznajomienie z różnymi narzędziami pomiaru długości.
Tydzień 4. Na święto Mamy i Taty niech będzie program bogaty
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
- Kształcenie umiejętności prowadzenia rozmowy na temat roli rodziców w rodzinie.
- Wdrażanie do kulturalnego prowadzenia rozmowy – uważne słuchanie wypowiedzi innych, włączanie się do rozmowy.
- Zachęcanie do rozmów na temat więzi emocjonalnych łączących członków rodziny.
- Dostrzeganie czynności wykonywanych przez rodziców na rzecz organizacji życia codziennego dla wszystkich członków rodziny.
- Kształcenie umiejętności recytowania wierszy i śpiewania piosenek związanych z tematem zajęć.
- Zachęcanie do planowania czynności, które doprowadzą do celu.
- Dostrzeganie zmian odwracalnych, nieodwracalnych i częściowo odwracalnych.
CZERWIEC
Tydzień 1. Dla wszystkich dzieci słonce przyjaźnie świeci
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia ludzi na różnych kontynentach.
- Poznawanie muzyki etnicznej różnych zakątków świata.
- Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
- Prezentacja zabaw, w które bawią się dzieci na różnych kontynentach – doświadczenia własne, informacje z mediów.
- Doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
Tydzień 2. Szukamy lata na łące, w lesie, na drzewach i w kwiatach
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształcenie umiejętności kulturalnego prowadzenia rozmów: włączanie się, uważne słuchanie.
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących np. w środowisku w lecie rośliny i zwierzęta w różnych ekosystemach o różnych porach roku.
- Zachęcanie do zabaw ruchowych w grupie – wdrażanie do uważnego słuchania, zabawy w echo.
- Kształtowanie rozumienia stałości objętości płynu.
- Wzbogacanie wiedzy na temat kosmosu.
- Rozwijanie postawy poszanowania środowiska – rozmowa na temat ochrony lasów oraz na temat korzyści, jakie człowiek czerpie z lasu – tworzenie „Kodeksu lasu”.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
Tydzień 3. Zegnamy przedszkole, po wakacjach spotkamy się w szkole!
Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
- Kształtowanie, w trakcie planowania zabaw, postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz osób uczestniczących w zabawach.
- Przygotowanie do podjęcia roli ucznia, kształtowanie pozytywnej postawy wobec szkoły i nauki szkolnej.
- Kształcenie umiejętności planowania swoich działań.
- Doskonalenie umiejętności recytowania wierszy, śpiewania piosenek, aktywnego uczestnictwa w uroczystościach przedszkolnych.
- Dorota Pawlik
KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOŚCI W GRUPIE BIEDRONKI
W ROKU SZKOLNYM 2020 / 2021
WRZESIEŃ |
- NARODOWE CZYTANIE - DZIEŃ KROPKI - SPRZATANIE ŚWIATA „REZYGNUJĘ, REDUKUJĘ, SEGREGUJĘ” - DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA - OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA
|
PAŹDZIERNIK |
- ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT - ŚWIATOWY DZIEŃ DRZEWA 2020 „ŚWIETO DRZEWA DLA ZWIERZĄT” - DZIEŃ KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ - PASOWANIIE NA PRZEDSZKOLAKA - DZIEŃ DYNI - AKCJA - ZBIERAMY KASZRANY I ŻOŁĘDZIE DLA ZWIERZĄT LEŚNYCH - AKCJA - ZBIERAMY DLA PIOTRUSIA
|
LISTOPAD |
- DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI - DZIEŃ CZYSTEGO POWIETRZA - DZIEŃ ŻYCZLOWOŚCI I UŚMIECHU - DZIEŃ KREDKI - DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
|
GRUDZIEŃ |
- DZIEŃ GÓRNIKA - AKCJA - ZBIERAMY ZUŻYTE BATERIE I ZAKRĘTKI - MIKOŁAJ - WIGILIA, KOLĘDOWANIE
|
STYCZEŃ |
- POWITANIE NOWEGO ROKU - BAL KARNAWAŁOWY - DZIEŃ BABCI I DZIADKA
|
LUTY |
- DZIEŃ KOTA
|
MARZEC |
- DZIEŃ KOBIET - PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY - ŚWIATOWY DZIEN WODY 2021
|
KWIECIEŃ |
- WIELKANOC - DZIEŃ SPORTU - DZIEŃ ZIEMI
|
MAJ |
- DZIEŃ STRAŻAKA - DZIEŃ PSZCZÓŁ - DZIEŃ DOBRYCH UCZYNKÓW - DZIEŃ MAMY
|
CZERWIEC |
- DZIEŃ DZIECKA - DZIEŃ TATY - ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO.- POWITANIE WAKACJI. |
- Dorota Pawlik
Nasze przedszkole przystąpiło do ogólnopolskiego programu wydawnictwa MAC "Mały miś w świecie wielkiej literatury". Szczegóły w linku Preview.
- Dorota Pawlik
Nasze przedszkole bierze udział w projekcie "Mały miś w świecie wielkiej literatury" Szczegóły znajdziecie Państwo w zakładce "Projekty i innowacje"