Polityka ochrony dzieci
Preambuła
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu nr 6 im. Pod Topolą w Łaziskach Górnych. Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Przedszkolu nr 6 im. Pod Topolą są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników placówki na rzecz dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Niniejsza Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem została opublikowana na stronie internetowej Przedszkola. Jest szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są aktywnie z nią zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Rozdział I
Słowniczek terminów
§1
- Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
- Dyrektor – osoba (lub podmiot), która w strukturze Przedszkola jest uprawniona do podejmowania decyzji.
- Pracownik:
1) nauczyciel/wychowawca, którego zadaniem jest prowadzenie zajęć o charakterze dydaktycznym, opiekuńczym i wychowawczym na podstawie stosunku pracy;
2) pracownik niebędący nauczycielem to, pracownik przedszkola, który jest osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także umowy wolontariackiej czy umowy na odbycie praktyki.
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
- Instytucja – każda firma/instytucja/organizacja współpracująca z przedszkolem.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę, co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
- Zespół interwencyjny to zespół osób odpowiedzialnych za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem powołanych przez dyrektora przedszkola, sprawujących nadzór nad jej realizacją w placówce.
- Zespół interdyscyplinarny – to zespół powoływany przez burmistrza miasta w ramach realizowania przedsięwzięć na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia, kuratorzy sądowi.
Rozdział II
Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania
§2
- Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
- Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
- Pracownicy Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
Rozdział III
Rozpoznanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§3
- Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka wychowawca lub psycholog pracujący w przedszkolu podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dzieci.
Rozdział IV
Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka w rodzinie
§4
- W przypadku powzięcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy lub dyrektorowi/wicedyrektorowi przedszkola.
- Zgłoszona sprawa poddana jest wyjaśnieniu przez wychowawcę, psychologa i dyrektora. Pracownicy wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:
- przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem
- przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które pomogą w ocenie sytuacji.
- Psycholog i dyrektor/wicedyrektor wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu.
- Psycholog/dyrektor/wicedyrektor sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz stwarza plan pomocy dziecku.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- działań, jakie przedszkole podejmuje w celu zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa, zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji,
- wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku,
- skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§5
- W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie, w celu omówienia zgłaszanego podejrzenia. Z przebiegu spotkania sporządza się protokół.
§6
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany opiekunom dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Dyrektor informuje opiekunów dziecka o obowiązku placówki polegającym na zgłoszeniu podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja/cus/sąd rodzinno-opiekuńczy, lub do przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego).
- Dyrektor przedszkola, po poinformowaniu rodziców, składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich, CUSu lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
- Procedura Niebieskiej Karty stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowane podejrzenie o krzywdzeniu dziecka.
- W przypadku gdy istnieje podejrzenie krzywdzenia dziecka, zgłoszone przez opiekunów dziecka lub pracowników przedszkola, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§7
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Przedszkolu.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§8
- W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (wykorzystywanie seksualne, zgwałcenie małoletniego, rozpijanie małoletniego) informacja o tym fakcie zostaje niezwłocznie przekazana dyrektorowi placówki. W tym wypadku sprawą priorytetową jest zabezpieczenie bezpieczeństwa dziecka. Dyrektor niezwłocznie zgłasza podejrzenie popełnienia przestępstwa na policję lub zawiadamia prokuraturę.
Rozdział V
Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracowników placówki
§9
- W przypadku uzyskania informacji lub zauważeniu, iż dziecko jest krzywdzone przez pracownika placówki, należy o tym fakcie natychmiast poinformować psychologa/wychowawcę, który sporządza notatkę służbową i przekazuje uzyskane informacje dyrektorowi przedszkola.
- Z krzywdzącym dziecko pracownikiem dyrektor przeprowadza rozmowę.
- Dyrektor lub psycholog przeprowadza również rozmowę z dzieckiem i jego opiekunami w celu ustalenia planu pomocy i wsparcia dziecka.
- Z pracownikiem, który dopuścił się krzywdzenia dziecka zostaje zawarty kontrakt, który musi zawierać szczegółowe rozwiązania mające na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenia.
- Dyrektor sprawdza czy zaplanowane działania przynoszą rezultaty, jeśli tak zakańcza działanie, lecz monitoruje zachowania pracownika.
- Jeśli pracownik przedszkola nadal dopuszcza się krzywdzenia dziecka może zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne.
- W przypadku, gdy zostanie powzięte podejrzenie, że pracownik dopuszcza się przestępstwa na szkodę dziecka, dyrektor ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o powyższym policji lub też właściwej miejscowo prokuratury.
Rozdział VI
Zasady dotyczące zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dziecka w przedszkolu
§10
- Przedszkole zapewnia zdrowe i bezpieczne warunki przebywania, w tym ochronę zdrowia dziecka w przedszkolu.
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez Opiekunów lub osoby pełnoletnie, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko po przyjściu do przedszkola należy bezwzględnie powierzyć bezpośredniej opiece nauczyciela lub pracownika przedszkola.
- Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy BHP i ppoż., które określają Instrukcje BHP i Instrukcje ppoż.
- Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci mu powierzonych, a
w przypadku ich narażenia na niebezpieczeństwo ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie, ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci, jedynie pod opieką nauczycieli.
- Podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, parku itp. nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie.
- Dzieci przemieszczają się z przedszkola na teren poza nim jedynie w kolumnach. Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia liczebności grupy.
- Każde wyjście nauczyciela z dziećmi poza teren przedszkola jest odnotowywane
w zeszycie wyjść. - Nauczyciel jest odpowiedzialny za organizację zajęć pod kątem zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
- Sprzęt zabawowy w ogrodzie przedszkolnym podlega codziennej kontroli przez konserwatora.
- Wszelkie uwagi co do sprawności sprzętu należy niezwłocznie zgłaszać dyrektorowi.
- Dzieci podlegają nieprzerwanej opiece sprawowanej przez nauczyciela – zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki, nawet na chwilę.
- Nie wolno dzieciom podczas dnia samowolnie wychodzić z sali.
- Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża je, zapoznaje z nimi rodziców i dzieci.
Rozdział VII
Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§11
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.
- Każde dziecko ma prawo do ochrony jego danych osobowych.
- Dane osobowe dziecka są przetwarzane, zgodnie z zadaniami wynikającymi z ustawy
- o systemie oświaty i funkcjami statutowymi Przedszkola.
- Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Pracownik placówki jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
§12
- Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
§13
- Pracownicy przedszkola nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunach.
- Pracownicy placówki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, mogą skontaktować się z opiekunami dziecka i zapytać ich o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów.
- Pracownik przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.
- Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna.
- Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
Rozdział VIII
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§14
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
§15
- Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§16
- Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio, wideo), wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka. Na początku roku szkolnego rodzice wyrażają zgodę w pisemnym oświadczeniu.
- Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.
Rozdział IX
Zasady bezpiecznego korzystania internetu i mediów elektronicznych w przedszkolu
- Przedszkole zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Na terenie przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem pracownika przedszkola.
- Pracownik ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik przedszkola czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu dzieci podczas zajęć.
Rozdział X
Edukacja i monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem
§18
- Dyrektor Przedszkola wyznacza wicedyrektora oraz psychologa jako osoby odpowiedzialne za realizację i propagowanie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu.
- Osoby, o których mowa w punkcie 1, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały jej naruszenia, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie w niej zmian.
- Osoby odpowiedzialne za realizację i propagowanie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem przeprowadzają wśród pracowników Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom jej realizacji. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać wszelkie naruszenia w Polityce.
- Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoby odpowiedzialne za realizację i propagowanie Polityki sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.
§19
1.W każdej grupie przeprowadzone zostały się zajęcia na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem. Dzieci zostały poinformowane do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku ich krzywdzenia lub wykorzystywania.
- W placówce na tablicy informacyjnej dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą.
- W placówce wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania
pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci.
4.W placówce organizowane są spotkania edukacyjne dla rodziców w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
Rozdział XII
Przepisy końcowe
§20
- Niniejsza Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie Przedszkola lub zamieszczenie na stronie internetowej.