Treści programowe                                                            

LISTOPAD

Tydzień 1. Jesienne piosenki śpiewamy i na instrumentach gramy

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych.
  • Kształcenie umiejętności ilustrowania wiersza dźwiękami instrumentów perkusyjnych.
  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią.
  • Rozpoznawanie ptaków odlatujących i pozostających na zimę.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 3.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „l”, „L”.

Tydzień 2. My, Polacy

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
  • Zaznajomienie z symbolami narodowymi.
  • Zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w uroczystościach z okazji świąt narodowych.
  • Prezentacja wiedzy na temat organizacji dziecięcych – zuchy, harcerze.
  • Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „i”, „I”.

Tydzień 3. Kto nam powie, jak trzeba dbać o zdrowie?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń do dbania o czystość.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się.
  • Wdrażanie do higienicznego stylu życia.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 4.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E.

Tydzień 4. Przedszkolak jest świata ciekawy i chętny do zabawy

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozbudzanie zainteresowania dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i bezpośrednią.
  • Utrwalanie u dzieci zasad korzystania z urządzeń multimedialnych.
  • Uwrażliwianie dzieci na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.
  • Uczenie dzieci właściwych reakcji na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.
  • Rozbudzanie wyobraźni dziecka.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery: „k”, „K

GRUDZIEŃ

Tydzień 1. Pomagamy zwierzętom

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Poznawanie przez dzieci sposobów przygotowania się zwierząt do zimy.

  • Uwrażliwienie dzieci na pomaganie ptakom w związku z trudnymi warunkami ich bytowania zimą.
  • Prezentacja możliwości pomagania przetrwania zimy przez zwierzęta.
  • Prezentacja zwierząt, które zapadają w sen zimowy.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „d”, „D”, „y”.
  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami przeciwstawnymi.

Tydzień 2. Wszystko wokół nas się zmienia – poznajemy urządzenia

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Prezentacja domowych urządzeń technicznych ułatwiających ludziom życie.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na postęp techniczny.
  • Kształtowanie u dzieci umiejętności bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń elektrycznych.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na korzyści płynące z poprawnego komunikowania się.
  • Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat wybranych wynalazków.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 5.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „u”, „U”.

Tydzień 3. Święta za pasem i w domu pachnie lasem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Zachęcanie dzieci do udziału w przygotowaniach do świąt.

  • Przybliżenie dzieciom zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
  • Nauka śpiewania kolęd i pastorałek.
  • Kształtowanie pojęcia liczby „0”.
  • Zachęcanie dzieci do wspólnego i rodzinnego śpiewania kolęd.
  • Kształcenie u dzieci potrzeby spędzania świąt, ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E.

Tydzień 4. Od ziemi aż do nieba na żywioły uważać trzeba

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Przybliżenie dzieciom pozytywnych i negatywnych skutków żywiołów.
  • Kształcenie u dzieci umiejętności rozpoznawania stanów skupienia wody w przyrodzie.
  • Kształcenie umiejętności dostrzegania obiegu wody w przyrodzie.
  • Rozbudzanie zainteresowań dzieci eksperymentowaniem poprzez prowadzenie zabaw badawczych.
  • Zapoznanie dzieci z tradycją świętowania na zakończenie roku.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 6.                                                                                   

STYCZEŃ

Tydzień 1. Na pewno to wiecie, że babcia i dziadek najlepsi są na świecie

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • kształcenie u dzieci umiejętności okazywania serdeczności i miłości bliskim.
  • wzmacnianie u dzieci więzi rodzinnych.
  • kształcenie umiejętności okazywania uczuć i potrzeby pomagania.
  • nauka piosenki „Piosenka o babci i dziadku”.
  • nauka na pamięć wiersza „Wierszyk dla babci i dziadka”.

Tydzień 2. Kalendarze i zegary

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • kształtowanie u dzieci umiejętności obserwowania następstwa czasu i jego rytmicznej organizacji.
  • wdrażanie dzieci do obserwowania otoczenia i wyjaśniania zjawisk związanych z zimą.
  • utrwalenie u dzieci nazw pór roku i zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy.
  • wdrażanie dzieci do posługiwania się zegarem i kalendarzem z wykorzystaniem zwrotów: dziś”, jutro”, wczoraj”.
  • utrwalanie u dzieci nazw dni tygodnia i prostych obliczeń czasowych.
  • kształtowanie pojęcia liczby 7 posługiwanie się liczbami w aspekcie głównym i porządkowym.
  • wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „r”, „R”.
  • nauka piosenki „Zimo, zimo”.         

LUTY

Tydzień 1. Chcemy dużo śniegu, by saneczki nie ustały w biegu

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad zdrowego stylu życia
    uprawianie sportów zimowych).
  • zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie dieta, sposób ubierania się.
  • rozpoznawanie i nazywanie przez dzieci zimowych dyscyplin sportowych.
  • nauka piosenek „Mróz, mróz” oraz „Zimowa poleczka”. Wprowadzenie kroków poleczki.
  • kształtowanie pojęcia liczby 8.
  • wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „n”, „N”.

Tydzień 2. My się zimy nie boimy, więc bałwana ulepimy

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • wzbogacanie słownictwa dzieci, precyzowanie znaczenia pojęć związanych z karnawałem.
  • nauka piosenki „Buli”.
  • doskonalenie umiejętności tanecznych.
  • kształcenie umiejętności współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i różnych sytuacjach zadaniowych.
  • kształtowanie pojęcia liczby 9.
  • wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „b”, „B”‑ wprowadzenie zabaw badawczych.

Tydzień 3. Gdzieś daleko, za ośnieżoną górą i zamarzniętą rzeką

Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:

  • przybliżenie dzieciom warunków życia na biegunie północnym i południowym.
  • zapoznanie dzieci ze zwierzętami polarnymi.
  • kształtowanie u dzieci wrażliwości na dobro, piękno, prawdę.
  • kształtowanie u dzieci opiekuńczości i odwagi.
  • rozwijanie u dzieci intuicji geometrycznej.
  • wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „s”, „S”.

Tydzień 4. To poważna sprawa- mamy swoje prawa!

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  • wdrażanie dzieci do poszanowania własności swojej, cudzej oraz do odpowiedzialności za realizację obowiązków.
  • kształcenie u dzieci umiejętności przewidywania następstw różnych działań.
  • uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
  • kształtowanie pojęć związanych z miarą: „długi” – „krótki”, „szeroki” – „wąski”.
  • wdrażanie do zachowań świadczących o tolerancji i akceptowaniu innych.
  • kształcenie umiejętności klasyfikowania obiektów.
  • :prowadzenie drukowanej i pisanej litery „w”, „W”.

                 

MARZEC

Tydzień 1. Świat oczami artysty

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Uwrażliwianie dzieci na piękno dzieł sławnych artystów.
  • Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „P” i |”p”.
  • Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.
  • Wdrażanie dzieci do posługiwania się zwrotami określającymi kierunki i położenie różnych obiektów.
  • Doskonalenie umiejętności szacowania liczby obiektów, a następnie ich przeliczania.

Tydzień 2. Na małej i dużej scenie oglądamy przedstawienie

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Zachęcanie dzieci do występów publicznych w wybranej przez siebie formie ekspresji.
  • Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
  • Uwrażliwianie dzieci na sztukę przez udział w przedstawieniach jako widz oraz aktor.
  • Doskonalenie u dzieci umiejętności przeliczania i dodawania elementów z wykorzystaniem słów „i”, „to”.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „c”, „C”.
  • Zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie.

Tydzień 3. Zimo! Do zobaczenia za rok

Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:

  • Dostrzeganie i opisywanie przez dzieci charakterystycznych dla przedwiośnia zmian atmosferycznych.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na zmiany zachodzące w przyrodzie – pierwsze znaki wiosny.
  • Zapoznanie dzieci z nazwami kwiatów wiosennych.
  • Nauka wybranej piosenki, zabawy taneczne i instrumentalizacja piosenek „Maszeruje wiosna”, „Wiosna”, „Zbudź się, rzeczko”.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „ł”, Ł”.
  • Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.

Tydzień 4. Już przybyła wiosna miła

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  • Kształtowanie świadomości korzyści wynikających z przebywania na świeżym powietrzu.
  • Przybliżanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.
  • uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
  • Poznanie cyklu uprawy roślin cebulowych.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „z”, „Z”.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na upływ czasu i zachodzące w przyrodzie zmiany związane z porami roku, utrwalanie wiadomości dotyczących miesięcy, tygodni, dni i godzin.

                                                                                         

KWIECIEŃ

Tydzień 1.  O wiosennych świętach każdy z nas pamięta

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Prezentacja zwyczajów i obrzędów ludowych związanych z Wielkanocą.
  • Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach do świąt.
  • Prezentacja sztuki ludowej: muzyki, rękodzieła, rozwijanie wrażliwości na jej piękno.
  • Kształcenie umiejętności redagowania życzeń wielkanocnych.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „j”, „J”.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
  • Utrwalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Tydzień 2. Zwierzęta z daleka i bliska

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt żyjących w środowisku wodnym – prezentacja wybranych ryb i omówienie środowiska ich życia.
  • Rozbudzanie zainteresowania prowadzeniem obserwacji środowiska naturalnego zwierząt.
  • Prezentacja informacji na temat dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „f”, „F”.
  • Badanie równoliczności zbiorów.
  • Wprowadzenie znaku „=” dla stwierdzenia, że tu i tu jest tyle samo.

Tydzień 3. Dobra kondycja i dobre zdrowie, wszystko Ci o nich przedszkolak opowie

Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:

  • Rozwijanie nawyku dbałości o codzienną higienę ciała i jamy ustnej.
  • Kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby, zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „h”, „H”.
  • Kształcenie umiejętności szacowania ciężaru różnych przedmiotów (cięższy, lżejszy, waży tyle samo) – różne wagi.
  • Porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęć: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”.
  • Wprowadzenie znaków matematycznych: <, >.

Tydzień 4. Zwierzęta domowe są szczęśliwe i zdrowe

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  • Wzbogacanie wiedzy na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.
  • Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta domowe.
  • Kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat życia ptaków i owadów.
  • Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
  • Zachęcanie do rozwiązywania i konstruowania zagadek tematycznych.
  • Wdrażanie do wykorzystywania umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych.

                                                                                          

MAJ

Tydzień 1.  Jestem Polakiem i Europejczykiem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Kształtowanie poczucia przynależności do narodu i kraju – wdrażanie do poczucia odrębności narodowej.
  • Zapoznanie z legendami z różnych rejonów Polski.
  • Rozwijanie świadomości bycia E
  • Zapoznanie z wybranymi strojami regionalnymi oraz melodiami wybranych tańców ludowych.
  • Nauka wybranego tańca ludowego.
  • Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
  • Kształcenie umiejętności mierzenia długości.

Tydzień 2. Wiosna do nas przybywa – swe kolory odkrywa

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Wzbogacanie wiedzy na temat prac wiosennych wykonywanych przez ludzi w ogrodzie.
  • Założenie hodowli fasoli, ustalenie cyklu rozwoju fasoli – kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata przyrody.
  • Prezentacja wybranych gatunków roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.
  • Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywanie wybranych roślin i zwierząt.
  • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną – w świecie roślin i zwierząt.
  • Kształcenie umiejętności rozwiązywania i układania zadań tekstowych.
  • Kształcenie umiejętności układania i odczytywania działań arytmetycznych.

Tydzień 3. Praca różnych ludzi – poznajemy wybrane zawody

Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:

  • Zapoznanie z pracą wybranych osób z przedszkola (szkoły).
  • Obserwacja pracy ludzi w wybranym zawodzie, np. aptekarza, urzędnika pocztowego, policjanta, piekarza, krawca, fryzjera.
  • Kształtowanie postawy poszanowania pracy różnych osób.
  • Prezentacja drogi listu od nadawcy do adresata – kształcenie myślenia przyczynowo􀀐
  • Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
  • Gromadzenie doświadczeń w zakresie tworzenia kolekcji.
  • Zaznajomienie z różnymi narzędziami pomiaru długości.

Tydzień 4. Na święto Mamy i Taty niech będzie program bogaty

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  • Kształcenie umiejętności prowadzenia rozmowy na temat roli rodziców w rodzinie.
  • Wdrażanie do kulturalnego prowadzenia rozmowy – uważne słuchanie wypowiedzi innych, włączanie się do rozmowy.
  • Zachęcanie do rozmów na temat więzi emocjonalnych łączących członków rodziny.
  • Dostrzeganie czynności wykonywanych przez rodziców na rzecz organizacji życia codziennego dla wszystkich członków rodziny.
  • Kształcenie umiejętności recytowania wierszy i śpiewania piosenek związanych z tematem zajęć.
  • Zachęcanie do planowania czynności, które doprowadzą do celu.
  • Dostrzeganie zmian odwracalnych, nieodwracalnych i częściowo odwracalnych.

                                                                                            

CZERWIEC

Tydzień 1.  Dla wszystkich dzieci słonce przyjaźnie świeci

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Wzbogacanie wiedzy na temat życia ludzi na różnych kontynentach.
  • Poznawanie muzyki etnicznej różnych zakątków świata.
  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
  • Prezentacja zabaw, w które bawią się dzieci na różnych kontynentach – doświadczenia własne, informacje z mediów.
  • Doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  • Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.

Tydzień 2. Szukamy lata na łące, w lesie, na drzewach i w kwiatach

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Kształcenie umiejętności kulturalnego prowadzenia rozmów: włączanie się, uważne słuchanie.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących np. w środowisku w lecie rośliny i zwierzęta w różnych ekosystemach o różnych porach roku.
  • Zachęcanie do zabaw ruchowych w grupie – wdrażanie do uważnego słuchania, zabawy w echo.
  • Kształtowanie rozumienia stałości objętości płynu.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat kosmosu.
  • Rozwijanie postawy poszanowania środowiska – rozmowa na temat ochrony lasów oraz na temat korzyści, jakie człowiek czerpie z lasu – tworzenie „Kodeksu lasu”.
  • Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.

Tydzień 3. Zegnamy przedszkole, po wakacjach spotkamy się w szkole!

Zamierzenie wychowawczo- dydaktyczne:

  • Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
  • Kształtowanie, w trakcie planowania zabaw, postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz osób uczestniczących w zabawach.
  • Przygotowanie do podjęcia roli ucznia, kształtowanie pozytywnej postawy wobec szkoły i  nauki szkolnej.
  • Kształcenie umiejętności planowania swoich działań.
  • Doskonalenie umiejętności recytowania wierszy, śpiewania piosenek, aktywnego uczestnictwa w uroczystościach przedszkolnych.