- Dorota Pawlik
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE PRZEDSZKOLA NR 6 IM. POD TOPOLĄ
W ŁAZISKACH GÓRNYCH
Zgodnie z art. 31 i art. 44 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe., przedmiotem działalności przedszkola jest tworzenie optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. Zapewnienie każdemu dziecku, które od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 7lat, warunków niezbędnych do jego rozwoju. Podnoszenie jakości pracy przedszkola i jego rozwój organizacyjny.
Na podstawie art. 13 powołanej wyżej ustawy Przedszkole nr 6 Im. Pod Topolą w Łaziskach Górnych, jest przedszkolem publicznym gdyż:
1. Realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2. Zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszy niż 5 godzin dziennie;
3. Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Szczegółową organizacją pracy przedszkola w każdym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora przedszkola, zaopiniowany przez organ nadzoru pedagogicznego i działające w przedszkolu związki zawodowe i zatwierdzony przez organ prowadzący.
Organem prowadzącym jest Miasto Łaziska Górne
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Katowicach, Delegatura w Rybniku
Obsługę finansową prowadzi Zespół Ekonomiczny Placówek Oświatowych w Łaziskach Górnych
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Statut przedszkola powoływany jest uchwałą Rady pedagogicznej.
Wewnętrzne akty prawne regulujące prace przedszkola powoływane są Zarządzeniem Dyrektora Przedszkola lub Uchwałą Rady pedagogicznej.
- Dorota Pawlik
- Dorota Pawlik
Treści programowe w listopadzie:
- Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje:
- Doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu
- Wspomaganie prawidłowego aparatu artykulacyjnego
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających poznanie zjawisk atmosferycznych
- Zachowanie zasad bezpieczeństwa i współpracy w zespole
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery „l”.
- Jesteśmy Polakami:
- Kształcenie poczucia przynależności narodowej
- Zapoznanie z symbolami narodowymi
- Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski
- Potrafi zaśpiewać hymn Polski.
- Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga:
- Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody
- Poznanie zjawisk atmosferycznych i przyrodniczych
- Rozwijanie sprawności manualnych i orientacji przestrzennej (na określonej przestrzeni kartki)
- Uwrażliwianie na piękno muzyki
- Poznanie znaku graficznego liczby 4.
- Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
- Uświadomienie potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych
- Rozbudzanie wyobraźni i budzenie zainteresowań czytelniczych
- Rozwijanie umiejętności matematycznych przy konstruowaniu gry planszowej
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery „u”.
Treści programowe w miesiącu grudniu:
- Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
- Wspieranie dzieci w poznawaniu zimowej przyrody
- Uświadomienie dzieciom potrzeby dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
- Uświadomienie dzieciom, że zima jest trudnym okresem dla roślin i zwierząt
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery k.
- Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają
- Zapoznanie dzieci z urządzeniami domowymi oraz sposobami bezpiecznego posługiwania się nimi
- Uświadomienie dzieciom potrzeby współuczestniczenia w życiu rodziny
- Kształtowanie świadomości własnego ja oraz orientacji przestrzennej
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery d.
- W całym domu pachnie lasem, bo już święta są za pasem
- Zapoznanie dzieci ze świąteczną tradycją w Polsce i na świecie
- Zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek, kolęd
- Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo – ruchowej w czasie komponowania ozdób świątecznych
- Zapoznanie ze znakiem graficznym liczby 5.
Treści programowe w miesiącu styczniu:
- Kocham babcie , kocham dziadka
- Budzenie przynależności do rodziny, zainteresowanie jej historią, budzenie szacunku i przywiązania wobec dziadków
- Wspieranie dzieci w liczeniu oraz dodawanie i odejmowanie w zakresie liczby 10
- Kształtowanie właściwych postaw oraz kulturalnych zachowań.
- O zwierzętach swych pamiętam
- Zapoznanie z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w środowisku naturalnym i hodowanych w domu
- Zachęcanie do opiekowania się zwierzętami
- Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu sprawności fizycznej dzieci poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych
- Poznanie symbolu graficznego liczby 7.
Treści programowe w miesiącu marcu i kwietniu:
- Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
- Konieczność dostosowania ubioru do warunków pogodowych
- Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji za pomocą symboli
- Zapoznanie z symbolem graficznym litery – s, S
- Słychać śpiew wśród drzew i chmur – to artystów ptasich chór
- Umożliwienie dzieciom zdobycia informacji na temat życia ptaków
- Zachęcanie do korzystania z albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich opinii, wniosków
- Poznanie znaku graficznego cyfry -0
- Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
- Zapoznanie dzieci z tradycjami świąt wielkanocnych
- Doskonalenie umiejętności tworzenia zborów, przeliczania
i porównywania liczby elementów
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery –w, W
- Przygotowanie do nauki pisania- wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu znaków litero- podobnych
- Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
- Zdobywanie wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych
- Wspieranie dzieci w podejmowaniu prób globalnego czytania prostych wyrazów
- Zdobywanie doświadczeń w wypowiadaniu się i byciu słuchanym
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery –z, Z
- Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
- Wspomaganie dzieci w rozumieniu następstwa czasu i zmian, które zachodzą
- wdrażanie do starannych pomiarów długości
- poznanie znaku graficznego liczby 10
- przygotowanie do nauki pisania- usprawnienie współpracy ręki i oka.
- Dorota Pawlik
WRZESIEŃ
KRĄG TEMATYCZNY: „Znowu razem”
TYDZIEŃ 1
OBSZAR FIZYCZNY
- aktywny udział w zabawach ruchowych, wykonywanie różnych form ruchu z przyborami i bez nich,
- kształtowanie właściwych chwytów dłoni podczas czynności, takich jak sprzątanie, zabawy, rysowanie i kreślenie wzorów,
- wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i innych osób,
- przedstawianie emocji i uczuć z wykorzystaniem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej, integracja z grupą,
- współpraca z rówieśnikami w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku,
- stosowanie zwrotów grzecznościowych,
- znajomość zasad obowiązujących w grupie i przestrzeganie ich,
- nazywanie i rozpoznawanie wartości na podstawie wysłuchanych utworów literackich, umiejętne wyciąganie wniosków,
- prezentowanie swojej osoby na forum grupy,
- zapoznanie z obowiązkami dyżurnego.
OBSZAR POZNAWCZY
- wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, teatralnych, mimicznych,
- kształtowanie umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego,
- eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem, doskonalenie percepcji słuchowej,
- klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy, tworzenie grup pasujących do siebie przedmiotów,
KRĄG TEMATYCZNY: „Z latawcem w przedszkolu”
TYDZIEŃ 2:
OBSZAR FIZYCZNY
- uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami,
- osiąganie sprawności ciała i koordynacji przygotowującej do nauki pisania i czytania.
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozpoznawanie podstawowych emocji,
- wzbudzanie pozytywnych emocji podczas badania i odkrywania świata,
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób.
OBSZAR SPOŁECZNY
- integrowanie się podczas planowania, współdziałania, przygotowywania i przeżywania wspólnej zabawy,
- nawiązywanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
- respektowanie zasad obowiązujących w grupie i zasad bezpieczeństwa.
OBSZAR POZNAWCZY
- określanie położenia latawca względem siebie i innych,
- odtwarzanie schematu rytmicznego, eksperymentowanie rytmem,
- posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
- aktywne słuchanie utworów literackich,
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według ich cech,
- kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów,
- wzbudzenie zainteresowania literami: litera „o”,
- wzbudzanie zainteresowania zabawami badawczymi,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
- odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.
Krąg tematyczny: „Żegnamy lato”
TYDZIEŃ 3
OBSZAR FIZYCZNY
- uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwanie się nożyczkami,
- osiąganie sprawności ciała i koordynacji przygotowującej do nauki pisania i czytania.
OBSZAR EMOCJONALNY
- wzbudzanie pozytywnych emocji podczas badania i odkrywania świata,
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego,
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób.
OBSZAR SPOŁECZNY
- integrowanie się podczas planowania, współdziałania, przygotowywania i przeżywania wspólnej zabawy,
- nawiązywanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
- respektowanie zasad obowiązujących w grupie i zasad bezpieczeństwa.
OBSZAR POZNAWCZY
- określanie położenie kartki papieru względem siebie i innych,
- odtwarzanie schematu rytmicznego, eksperymentowanie z rytmem,
- posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
- aktywne słuchanie utworów literackich,
- wzbogacanie wiedzy na temat pisania listów,
- wzbogacanie słownictwa związanego z konkretną tematyką,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według ich cech,
- kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów,
- uwrażliwianie dzieci na piękno wakacyjnych krajobrazów,
- wzbudzenie zainteresowania literami: litera „a”, „A”,
- wzbudzanie zainteresowania zabawami badawczymi,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
- wskazywanie zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata,
- wzbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw,
- odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.
Krąg tematyczny: „Ziemia nasza planeta”
Tydzień: 4
OBSZAR FIZYCZNY
- udział w zabawach ruchowych integrujących grupę,
- uświadamianie sobie potrzeby ruchu i odpoczynku,
- doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- nabywanie gotowości do nauki pisania poprzez doskonalenie motoryki dużej i małej,
- nabywanie gotowości do nauki czytania poprzez doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i emisyjnego,
- wykonywanie instrumentów muzycznych z recyklingu.
OBSZAR EMOCJONALNY
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
OBSZAR SPOŁECZNY
- umiejętność współpracy w grupie,
- dostrzeganie problemów ekologicznych naszej planety,
- wskazywanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniem naszej planety.
OBSZAR POZNAWCZY
- zdobycie wiedzy o naszej planecie,
- rozumienie znaczenia słowa „odkrywca”,
- wzbogacenie wiedzy na temat życia pradawnych ludzi,
- wzbogacenie wiedzy na temat rodzaju wód i ich różnorodności,
- wzbogacanie wiedzy na temat lądów,
- poznawanie kontynentów i części świata na mapie,
- okazywanie zainteresowania poznawaniem liter: „t”, „T”,
- stosowanie liczebników porządkowych,
- czynny udział w zabawach badawczych,
- okazywanie zainteresowania obrazem graficznym cyfry „1”,
- opowiadanie o uczuciach towarzyszących odkrywaniu świata,
- wskazywanie zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata,
- wzbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw,
- odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.
- Dorota Pawlik
HARMONOGRAM IMPREZ I UROCZYSTOŚCI W ROKU 2020
MIESIĄC: WRZESIEŃ
15 września – „Dzień Kropki”
20 września - „Dzień Przedszkolaka”
22 września - „Sprzątanie Świata”
29 września - „Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania”
30 września – Dzień Chłopaka”
MIESIĄC PAŹDZIERNIK
10 października - „Dzień Drzewa”
11 października - „Dzień Dziewczynek”
14 października - „Dzień Edukacji Narodowej”
30 października - „Dzień Dyni”
MIESIĄC LISTOPAD
5 listopada „Dzień Postaci z Bajek”
11 listopada „Święto Odzyskania Niepodległości”
25 listopada „Dzień Pluszowego Misia”
30 listopada „Andrzejki”
MIESIĄC GRUDZIEŃ
4 grudnia Barbórka
6 grudnia Spotkanie z Mikołajem
Ok. 18 grudnia Wigilia Grupowa
22 grudnia Pierwszy Dzień Zimy