PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE PRZEDSZKOLA NR 6 IM. POD TOPOLĄ
W ŁAZISKACH GÓRNYCH

 

Zgodnie z art. 31 i art. 44 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe., przedmiotem działalności przedszkola jest tworzenie optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. Zapewnienie każdemu dziecku, które od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 7lat, warunków niezbędnych do jego rozwoju. Podnoszenie jakości pracy przedszkola i jego rozwój organizacyjny.
Na podstawie art. 13 powołanej wyżej ustawy Przedszkole nr 6 Im. Pod Topolą w Łaziskach Górnych, jest przedszkolem publicznym gdyż:
1. Realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2. Zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszy niż 5 godzin dziennie;
3. Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Szczegółową organizacją pracy przedszkola w każdym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora przedszkola, zaopiniowany przez organ nadzoru pedagogicznego i działające w przedszkolu związki zawodowe i zatwierdzony przez organ prowadzący.
Organem prowadzącym jest Miasto Łaziska Górne
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Katowicach, Delegatura w Rybniku
Obsługę finansową prowadzi Zespół Ekonomiczny Placówek Oświatowych w Łaziskach Górnych
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Statut przedszkola powoływany jest uchwałą Rady pedagogicznej.
Wewnętrzne akty prawne regulujące prace przedszkola powoływane są Zarządzeniem Dyrektora Przedszkola lub Uchwałą Rady pedagogicznej.

Treści programowe w listopadzie:

  1. Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje:
  • Doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu
  • Wspomaganie prawidłowego aparatu artykulacyjnego
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających poznanie zjawisk atmosferycznych
  • Zachowanie zasad bezpieczeństwa i współpracy w zespole
  • Zapoznanie ze znakiem graficznym litery „l”.
  1. Jesteśmy Polakami:
  • Kształcenie poczucia przynależności narodowej
  • Zapoznanie z symbolami narodowymi
  • Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski
  • Potrafi zaśpiewać hymn Polski.
  1. Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga:
  • Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody
  • Poznanie zjawisk atmosferycznych i przyrodniczych
  • Rozwijanie sprawności manualnych i orientacji przestrzennej (na określonej przestrzeni kartki)
  • Uwrażliwianie na piękno muzyki
  • Poznanie znaku graficznego liczby 4.
  1. Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
  • Uświadomienie potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych
  • Rozbudzanie wyobraźni i budzenie zainteresowań czytelniczych
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych przy konstruowaniu gry planszowej
  • Zapoznanie ze znakiem graficznym litery „u”.

 

Treści programowe w miesiącu grudniu:

 

  1. Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
  • Wspieranie dzieci w poznawaniu zimowej przyrody
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
  • Uświadomienie dzieciom, że zima jest trudnym okresem dla roślin i zwierząt
  • Zapoznanie ze znakiem graficznym litery k.

 

  1. Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają
  • Zapoznanie dzieci z urządzeniami domowymi oraz sposobami bezpiecznego posługiwania się nimi
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby współuczestniczenia w życiu rodziny
  • Kształtowanie świadomości własnego ja oraz orientacji przestrzennej
  • Zapoznanie ze znakiem graficznym litery d.

 

  1. W całym domu pachnie lasem, bo już święta są za pasem
  • Zapoznanie dzieci ze świąteczną tradycją w Polsce i na świecie
  • Zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek, kolęd
  • Rozwijanie wyobraźni i koordynacji wzrokowo – ruchowej w czasie komponowania ozdób świątecznych
  • Zapoznanie ze znakiem graficznym liczby 5.

Treści programowe w miesiącu styczniu:

  1. Kocham babcie , kocham dziadka
  • Budzenie przynależności do rodziny, zainteresowanie jej historią, budzenie szacunku i przywiązania wobec dziadków
  • Wspieranie dzieci w liczeniu oraz dodawanie i odejmowanie w zakresie liczby 10
  • Kształtowanie właściwych postaw oraz kulturalnych zachowań.
  1. O zwierzętach swych pamiętam
  • Zapoznanie z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w środowisku naturalnym i hodowanych w domu
  • Zachęcanie do opiekowania się zwierzętami
  • Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu sprawności fizycznej dzieci poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych
  • Poznanie symbolu graficznego liczby 7.

 

Treści programowe w miesiącu marcu i kwietniu:

  1. Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
  • Konieczność dostosowania ubioru do warunków pogodowych
  • Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji za pomocą symboli
  • Zapoznanie z symbolem graficznym litery – s, S
  1. Słychać śpiew wśród drzew i chmur – to artystów ptasich chór
  • Umożliwienie dzieciom zdobycia informacji na temat życia ptaków
  • Zachęcanie do korzystania z albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich opinii, wniosków
  • Poznanie znaku graficznego cyfry -0
  1. Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
  • Zapoznanie dzieci z tradycjami świąt wielkanocnych
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia zborów, przeliczania

i porównywania liczby elementów

  • Zapoznanie ze znakiem graficznym litery –w, W
  • Przygotowanie do nauki pisania- wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu znaków litero- podobnych
  1. Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
  • Zdobywanie wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych
  • Wspieranie dzieci w podejmowaniu prób globalnego czytania prostych wyrazów
  • Zdobywanie doświadczeń w wypowiadaniu się i byciu słuchanym
  • Zapoznanie ze znakiem graficznym litery –z, Z
  1. Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
  • Wspomaganie dzieci w rozumieniu następstwa czasu i zmian, które zachodzą
  • wdrażanie do starannych pomiarów długości
  • poznanie znaku graficznego liczby 10
  • przygotowanie do nauki pisania- usprawnienie współpracy ręki i oka.

 

WRZESIEŃ

KRĄG TEMATYCZNY: „Znowu razem”

TYDZIEŃ 1

OBSZAR FIZYCZNY

  • aktywny udział w zabawach ruchowych, wykonywanie różnych form ruchu z przyborami i bez nich,
  • kształtowanie właściwych chwytów dłoni podczas czynności, takich jak sprzątanie, zabawy, rysowanie i kreślenie wzorów,
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała.

 OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i innych osób,
  • przedstawianie emocji i uczuć z wykorzystaniem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.

OBSZAR SPOŁECZNY

  • kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej, integracja z grupą,
  • współpraca z rówieśnikami w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku,
  • stosowanie zwrotów grzecznościowych,
  • znajomość zasad obowiązujących w grupie i przestrzeganie ich,
  • nazywanie i rozpoznawanie wartości na podstawie wysłuchanych utworów literackich, umiejętne wyciąganie wniosków,
  • prezentowanie swojej osoby na forum grupy,
  • zapoznanie z obowiązkami dyżurnego.

 OBSZAR POZNAWCZY

  • wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, teatralnych, mimicznych,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego,
  • eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem, doskonalenie percepcji słuchowej,
  • klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy, tworzenie grup pasujących do siebie przedmiotów,

 

KRĄG TEMATYCZNY: „Z latawcem w przedszkolu”

TYDZIEŃ 2:

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami,
  • osiąganie sprawności ciała i koordynacji przygotowującej do nauki pisania i czytania.

 OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozpoznawanie podstawowych emocji,
  • wzbudzanie pozytywnych emocji podczas badania i odkrywania świata,
  • kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób.

OBSZAR SPOŁECZNY

  • integrowanie się podczas planowania, współdziałania, przygotowywania i przeżywania wspólnej zabawy,
  • nawiązywanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
  • respektowanie zasad obowiązujących w grupie i zasad bezpieczeństwa.

 OBSZAR POZNAWCZY

  • określanie położenia latawca względem siebie i innych,
  • odtwarzanie schematu rytmicznego, eksperymentowanie rytmem,
  • posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
  • aktywne słuchanie utworów literackich,
  • wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według ich cech,
  • kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów,
  • wzbudzenie zainteresowania literami: litera „o”,
  • wzbudzanie zainteresowania zabawami badawczymi,
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
  • odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.

 

Krąg tematyczny: „Żegnamy lato”

TYDZIEŃ 3

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwanie się nożyczkami,
  • osiąganie sprawności ciała i koordynacji przygotowującej do nauki pisania i czytania.

 OBSZAR EMOCJONALNY

  • wzbudzanie pozytywnych emocji podczas badania i odkrywania świata,
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego,
  • kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób.

 OBSZAR SPOŁECZNY

  • integrowanie się podczas planowania, współdziałania, przygotowywania i przeżywania wspólnej zabawy,
  • nawiązywanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
  • respektowanie zasad obowiązujących w grupie i zasad bezpieczeństwa.

 OBSZAR POZNAWCZY

  • określanie położenie kartki papieru względem siebie i innych,
  • odtwarzanie schematu rytmicznego, eksperymentowanie z rytmem,
  • posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
  • aktywne słuchanie utworów literackich,
  • wzbogacanie wiedzy na temat pisania listów,
  • wzbogacanie słownictwa związanego z konkretną tematyką,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według ich cech,
  • kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów,
  • uwrażliwianie dzieci na piękno wakacyjnych krajobrazów,
  • wzbudzenie zainteresowania literami: litera „a”, „A”,
  • wzbudzanie zainteresowania zabawami badawczymi,
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
  • wskazywanie zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata,
  • wzbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw,
  • odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.

 

Krąg tematyczny: „Ziemia nasza planeta”

Tydzień: 4

OBSZAR FIZYCZNY

  • udział w zabawach ruchowych integrujących grupę,
  • uświadamianie sobie potrzeby ruchu i odpoczynku,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • nabywanie gotowości do nauki pisania poprzez doskonalenie motoryki dużej i małej,
  • nabywanie gotowości do nauki czytania poprzez doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i emisyjnego,
  • wykonywanie instrumentów muzycznych z recyklingu.

 OBSZAR EMOCJONALNY

  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

 OBSZAR SPOŁECZNY

  • umiejętność współpracy w grupie,
  • dostrzeganie problemów ekologicznych naszej planety,
  • wskazywanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniem naszej planety.

 OBSZAR POZNAWCZY

  • zdobycie wiedzy o naszej planecie,
  • rozumienie znaczenia słowa „odkrywca”,
  • wzbogacenie wiedzy na temat życia pradawnych ludzi,
  • wzbogacenie wiedzy na temat rodzaju wód i ich różnorodności,
  • wzbogacanie wiedzy na temat lądów,
  • poznawanie kontynentów i części świata na mapie,
  • okazywanie zainteresowania poznawaniem liter: „t”, „T”,
  • stosowanie liczebników porządkowych,
  • czynny udział w zabawach badawczych,
  • okazywanie zainteresowania obrazem graficznym cyfry „1”,
  • opowiadanie o uczuciach towarzyszących odkrywaniu świata,
  • wskazywanie zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata,
  • wzbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw,
  • odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.

 

 

HARMONOGRAM IMPREZ I UROCZYSTOŚCI W ROKU 2020

 

MIESIĄC: WRZESIEŃ

 

15 września – „Dzień Kropki”

20 września - „Dzień Przedszkolaka”

22 września - „Sprzątanie Świata”

29 września - „Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania”

30 września – Dzień Chłopaka”

 

 

MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

10 października - „Dzień Drzewa”

11 października - „Dzień Dziewczynek”

14 października - „Dzień Edukacji Narodowej”

30 października - „Dzień Dyni”

 



MIESIĄC LISTOPAD

 

5 listopada „Dzień Postaci z Bajek”

11 listopada „Święto Odzyskania Niepodległości”

25 listopada „Dzień Pluszowego Misia”

30 listopada „Andrzejki”

 

MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

4 grudnia Barbórka

6 grudnia Spotkanie z Mikołajem

Ok. 18 grudnia Wigilia Grupowa

22 grudnia Pierwszy Dzień Zimy