LISTOPAD


Tydzień 1

Krąg tematyczny: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Stwarzanie okazji do dobrych uczynków;
  • Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
  • Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
  • Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości.

Tydzień  2

Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej;
  • Budowanie prostych konstrukcji latających;
  • Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
  • Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów;
  • Wzbogacenie czynnego słownika dzieci.

Tydzień 3

Krąg tematyczny: Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie;
  • Rozbudzenie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych;
  • Wzbogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych u dzieci;
  • Rozbudzenie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.

Tydzień 4

Krąg tematyczny: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni;
  • Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości własnej wyobraźni;
  • Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
  • Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców- przygotowanie do pisania;
  • Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.

 

GRUDZIEŃ

 

Tydzień 1

Krąg tematyczny: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
  • Wzbogacenie wiedzy przez przeprowadzenie doświadczeń i zabawy badawcze;
  • Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dla dzieci;
  • Tworzenie prac plastycznych inspirowanych słowem mówionym.

Tydzień 2

Krąg tematyczny: Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu;
  • Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na miarę możliwości;
  • Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata (węch i dotyk);
  • Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego punktu widzenia;
  • Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne.

Tydzień 3

Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Stworzenie okazji wielozmysłowego poznawania otaczającego świata (dotyk, węch);
  • Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia;
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego w sali.

 

STYCZEŃ

 

Tydzień 3

Krąg tematyczny: Kocham babcię , kocham dziadka, bycie z nimi to nie gratka

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

-Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach,

-Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;

-Umożliwienie wykonania własnoręcznego wykonania prezentów;

-Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

Tydzień 4

Krąg tematyczny: Co marzenie, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

-Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i życzeń;

-Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;

-Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile pozostało,

-Uwrażliwianie na potrzeby i marzenia innych.

 

LUTY

Tydzień 1

Krąg tematyczny: Ferie to super sprawa, odpoczynek i zabawa

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;
  • Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
  • Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów;
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.

TYDZIEŃ 2

Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu;
  • Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych;
  • Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
  • Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy,;
  • Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarach: ciężar i długość/szerokość.

Tydzień 3

Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu;
  • Składanie prostych konstrukcji z papieru unoszących się w powietrzu i na wodzie;
  • Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i na wodzie w toku zabawa badawczych;
  • Rozwijanie zdolności uważnego słuchania opowiadań i wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób .

Tydzień 4

Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiałów;
  • Poszerzenie wiedzy dzieci o teatrze, szczególnie o teatrze lalkowym;
  • Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w rolę;
  • Wyodrębnianie cech wspólnych lalek teatralnych i różnic między nimi.

 

Marzec

Tydzień 1

Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat.

Zamierzenia wychowawcze-dydaktyczne:

  • Utrwalenie pojęcia para;
  • Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny;
  • Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno-dekoracyjnym;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.

Tydzień 2

Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego;
  • Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć; kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa.

Tydzień 3

Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Zachęcenie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;
  • Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
  • Utrwalenie kształtu nazw figur geometrycznych;
  • Kształtowanie umiejętności oceny oraz zachowania bohaterów utworów literackich.

Tydzień 4

Krąg tematyczny: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe);
  • Kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania się okresami czasu;
  • Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego ja;
  • Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu;
  • Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat .

 

Kwiecień

Tydzień 1

Krąg tematyczny: „Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki”

Zamierzenia wychowawcze-dydaktyczne:

  • Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Wyrabianie umiejętności i kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów.;
  • Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i grupowy;
  • Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.

 

Tydzień 2

Krąg tematyczny: „Na wsi zawsze jest wesoło, i tyle pól i zwierząt wkoło”

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

 

  • Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;
  • Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;
  • Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;
  • Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

 

Tydzień 3

Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

 

  • Wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
  • Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej;
  • Dbanie o zmysły – posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu;
  • Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;
  • Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacenie słownictwa;
  • Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.

 

 

Tydzień 4

Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki pakuję!

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

 

  • Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;
  • Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony;
  • Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.

 

MAJ

TYDZIEŃ 1

Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu;

  • Tworzenie dzieciom warunków do dobierania świata wszystkimi zmysłami;

  • Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody;

  • Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata.


Tydzień 2


Krąg tematyczny: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Budzenie zainteresowań życiem małych zwierząt – owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;

  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;

  • Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;

  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;

  • Stwarzanie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.


Tydzień 3

 

Krąg tematyczny: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  • Kształtowanie pojęć matematycznych przez zabawy matematyczne i dydaktyczne;

  • Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego;

  • Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;

  • Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola- podstawowe czynności;

  • Stworzenie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym;

  • Rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

 

Tydzień 4

Krąg tematyczny: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu;

  • Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie;

  • Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabawy dydaktycznych i tematycznych;

  • Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość.